"Det går bra!" : en vetenskaplig essä om stress och pedagogisk kvalitet på förskola

Detta är en Kandidat-uppsats från Lärarutbildningen

Sammanfattning: I min essä utgår jag från en händelse i min verksamhet som är en stressig situation för mig. Jag upplever att vi har fått ett hårdare arbetsklimat på förskolan sedan den reviderade Läroplanen för förskola kom 2011 och undersöker därför hur samhällsklimatet idag är och bakgrunden till den reviderade Läroplanen för förskola och vad den innebär för oss pedagoger. Jag tar reda på vad stress är och hur det påverkar barn och vuxna samt undersöker vad begreppet pedagogisk kvalitet står för. I mina reflektioner lyfter jag fram olika sätt som jag och mina kollegor hanterar stress och vårt pedagogiska uppdrag på. Jag funderar även över om vi vuxna producerar stress till barnen samt vad barnen får för pedagogisk verksamhet under pedagogernas rådande arbetsbelastning. Avsikten med min essä är att förstå hur jag på bästa sätt ska kunna hantera våra ökade åtaganden och samtidigt undvika stress för barn och pedagoger och skapa de bästa förutsättningarna för barnen att få en verksamhet med pedagogisk kvalitet. Min undersökning visar att Läroplanen för förskola har reviderats för att barn ska få den kunskapsbas de behöver för att klara sig i samhället. Jag fann även att vi pedagoger har svårt att förena vår arbetssituation och våra arbetsuppgifter med att ge barnen en jämn pedagogisk kvalitet på verksamheten hos oss på förskolan. För en del pedagoger skapar arbetsbelastningen en stress vilket kan betyda risker för hälsan. En del barn visar också tecken på stressbeteende på grund av pedagogernas ökade frånvaro från barngruppen vilket även påverkar den pedagogiska kvaliteten. Jag ser även att arbetsbelastningen kan medföra en risk för värdeförskjutning av vissa arbetsuppgifter som rutin och omsorg samt att vår förmåga att se till varje barns behov minskar. Som pedagog på förskola har vi alla ansvar för den pedagogiska kvaliteten och även för att påpeka brister i arbetsmiljön. Vi bör i personalgruppen främja vår egen kommunikation samt även dialogen med ledningen för att kunna få till förändringar. Även om närvarande pedagoger inte garanterar, är det ändå förutsättningen för en verksamhet utan stress och med pedagogisk kvalitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)