"Att sitta med en kaninunge i knäet, då händer det mycket i en barnkropp"

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Emilié Hammarsköld Persson; [2016]

Nyckelord: barn; djur; förskola; utveckling;

Sammanfattning: Denna uppsats försöker ge en bild av hur djur, levande eller rekvisita, används i fyra förskolor. Syftet med detta arbete är att undersöka hur "djur" kommer in i deras verksamhet och på vilka sätt de kan påverka barns utveckling. Frågeställningarna var hur kan djur integreras i förskolornas dagliga verksamhet? Hur anser pedagogerna att djur och materialkan ha en påverkan av barns utveckling? Vilka hinder och möjligheter ser pedagogerna med levande djur i förskolan? De teorier som används i huvudsak är biophiliahypotesen, sociokulturell teori, Sterns teori om självutveckling och anknytningsteori. Semi-strukturerade intervjuer med pedagoger har lagt grunden för det empiriska materialet. Resultaten har visat att djur är en stor del av verksamheten och att de påverkar barnen på många sätt. Slutsatsen visade att djur integreras i förskolan genom pedagogiken, levande djur, rekvisita eller sagor, men främst material. Pedagogerna tror att djur gör mycket för barns språk/kommunikativa, sociala, empatiska och moraliska utveckling, och att de har en känslomässig påverkan och att barn har ett naturligt intresse. Lärarna ser positivt till levande djur i förskolan, men anser att hinder kan vara allergi, resurser och ansvar. Men de ser möjligheter i form av digitalt lärande, 4H-gård samarbete och zoo förskolor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)