Chefens ansvar och arbetsplatsens konflikter : En kvalitativ chefsstudie om ansvar och medel i konfliktsituationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Tidigare forskning visar att sättet som organisationer arbetar med arbetsplatskultur tillika konflikter har ändrats de senaste decennierna. Synen som idag kallas för human resource management innebär bland annat styrning av personal. Denna uppsats undersöker butikschefers upplevelser av konflikter på deras arbetsplats och vilka medel de använder sig av för att hantera dessa. Utifrån fenomenologisk ansats och kvalitativa intervjuer med 12 butikschefer från detalj- respektive dagligvaruhandeln, samlades data in. För att förstå butikschefernas resonemang kring konflikt, kultur och tillvägagångssätt vid konflikthantering, har kritisk organisationsteori tillämpats. Resultatet visade att arbete med kultur är en viktig del för att förebygga och hantera konflikter enligt cheferna. De resonerar om identitetsreglering som ett verktyg i detta, samt vikten av att skapa en kultur som genomsyras av god kommunikation och respekt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)