Varför utomhuspedagogik i förskolan? : En inblick i förskollärares uppfattningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare resonerar kring sitt uppdrag gällande barns lärande och utveckling i relation till utomhuspedagogik, samt hur de väljer att gå till väga för att barnen ska få möjlighet till ett lärande även utomhus. Utomhuspedagogik är en möjlighet till fortsatta lärprocesser i utomhusmiljön och denna studie undersöker hur förskollärare förhåller sig till detta i praktiken. Studien tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. För att besvara studiens frågeställningar ligger den kvalitativa forskningsmetoden som grund, där åtta semistrukturerade intervjuer har genomförts. Resultatet i studien visar att det ligger i förskollärarens intresse samt vilka tidigare erfarenheter och vilken kunskap de besitter som ligger till grund för hur de förespråkar användningen av utomhuspedagogik. Resultatet visar också att barndomen har en viss påverkan på deras förhållning till utomhuspedagogik idag. Slutsatsen är att det finns centrala faktorer som påverkar hur förskollärare förhåller sig till att undervisa utomhus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)