Kreativitet i undervisningen : En undersökning av hur grundskollärare i en mindre svensk kommun förstår och använder kreativitet i arbetet med eleverna

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Sammanfattning Forskning visar att det finns ett samband mellan kreativitet och lärande och att det har betydelse för elevers måluppfyllelse. Undersökningens syfte var att undersöka hur kreativitet yttrar sig i undervisningen, om rätt förutsättningar finns samt hur lärare förstår innebörden av kreativa processer. Utöver detta var syftet att undersöka om lärarna anser att kreativitet i undervisningen gynnar elevers måluppfyllelse. Enkätundersökningen genomfördes i en mindre kommun i mellansverige och är en totalundersökning. En majoritet av respondenterna anser att den viktigste aspekten för att skapa kreativitet är att skapa nyfikenhet. Resultaten visar också att de strukturer som finns i en skola har betydelse för om lärarna kan planera för kreativitet i sin undervisning. Respondenterna har angivit lokalernas storlek, scheman, tid och klassens storlek som hämmande för kreativitet i sin undervisning. Merparten av respondenterna i undersökningen anser sig dock ha ganska bra kunskaper om kreativa processer. Undersökningens resultat har betydese för hur man ska tänka när man planerar för en ny skola, hur en skolas organisation bör se ut samt även hur undervisningen bör planeras och genomföras. Den har även betydelse för vilken kompetens som lärare bör ha för att ha möjlighet att undervisa kreativt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)