Genus : Ur förskolepersonalens perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: I denna studie undersöker vi förskolepersonalens perspektiv kring genus. Genus blir påverkad av många samhälleliga faktorer och dessa faktorer påverkar förskolepersonalens bemötande och synsätt. I tidigare forskning framkommer det att förskolans personal bemöter genus olika samt att de hade olika föreställningar på barnen beroende på deras genus. Syftet med studien är att synliggöra skillnader i förskolepersonalens bemötande och synsätt kring genus. Till syftet tillhör också att undersöka om synsättet och bemötandet påverkar miljön i förskolan samt om det fortfarande sker särskiljningar mellan barnens genus. Den teori vi valt att utgå från är socialkonstruktivism, denna teori grundar sig i att människor är sociala individer som redan i den tidiga åldern skapar konstruktioner, vilket också är påverkat av andra i dennes närhet. Studien grundar sig på en kvantitativ metod där enkät använts som datainsamlingsmetod. Vid utformningen av enkäten använder vi programmet Sunet Survey. Enkäten består av slutna frågor som är uppdelade i tre kategorier vilka är, synsätt, bemötande och miljö. Flervalsalternativ existerar på ett antal av frågorna. Tre frågor innehåller även svarsalternativet “om annat specificera” samt två avslutande frågor som tillät övriga kommentarer. Resultatet visar att respondenterna upplever att det finns en särskiljning mellan genusen. Respondenterna har liknande åsikter om vilket genus som får och tar mest utrymme i förskolan och det framkommer att genus är socialt konstruerat. Respondenterna uttrycker i de öppna kommentarerna att barnen blir särskilda utifrån olika kännetecken, såsom klädsel och personligheter. Respondenterna anser att förskolans miljö är uppdelad i olika kategorier, vilket gör att materialet påverkar barnens val av lekkamrat. Det framkommer även att det sker flest genusskillnader i den fria leken. Fortbildning i relation till genus är även något som respondenterna har samma åsikt om att behöva

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)