Vårdnadshavares rätt till information i förskolan : En enkätstudie kring vårdnadshavares känsal av information i förskolan om arbetssätt och aktiviteter.

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie har sitt ursprung i Läroplanen för förskolan och dess uttalade krav på att arbetslag i förskolan ska ta ansvar för att utveckla en tillitsfull relation mellan förskola och hemmet. Syftet med undersökningen är att ta reda på och kartlägga vårdnadshavarnas delaktighet och inflytande i förskolans arbetssätt och aktiviteter för att uppnå delaktighet och inflytande hos vårdnadshavare. Undersökningen är genomförd med hjälp av en webbenkät ställd till 320 vårdnadshavare med inskrivna barn på två förskolor med sammanlagt åtta avdelningar på en mindre ort i Sverige. En kvantitativ datainsamlingsmetod har tillämpats genom valet av webbenkät och 69 vårdnadshavare besvarade enkäten (22 procent). Metoden var till viss del kvalitativ eftersom webenkäten även innehöll öppna frågor. Resultatet visade att vårdnadshavarna var till stor del nöjda med den information som de delgavs och den information de delgavs om verksamhetens aktiviteter och utbildning. Det fanns önskemål om tydligare information om den verksamhet och utbildning som planerades framöver av de verksamma förskollärarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)