Utbildning i ledarskap - en personalekonomisk långsiktig satsning

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Utbildning i ledarskap – en personalekonomisk långsiktig satsning Nivå: Kandidatuppsats 15hp på magisterprogrammet i Service Management, Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Författare: Eva Berg, Annie Danielsson och Lovisa Doverholm. Handledare: Birgitta Olsson. Problem: En organisations personal betraktas ofta enbart som en kostnad och inte som en intäktsskapande resurs. Det är samtidigt personalen som skapar konkurrenskraft på marknaden. Därför borde företag investera i att utbilda och utveckla sin personal. Det anses dock var svårt att se koppling mellan en utbildningssatsning och effekter som leder till bättre lönsamhet. Syfte: Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur det med hjälp av personalekonomisk metod går att synliggöra personalen i en organisation. Vi har gjort en tillämpning på en ledarskapsutbildning. Vi har utrett vilka effekter ledarskapsutbildningar kan ha och hur dessa effekter ekonomiskt kan ta sig i uttryck på lång sikt i en organisation. Metod: Vår undersökning har bestått av en fallstudie på ett sjukhus inom Region Skåne, genom en kvalitativ datainsamling i form av tolv intervjuer. Genom detta synsätt har fokus lagts på beskrivningar av de intervjuade personernas berättelser. Ledarskapsutbildningen vi fokuserat på är UGL (Utveckling av grupp och ledare). Slutsatser: Undersökningen har visat att en utbildningsinvestering kan leda till ekonomisk lönsamhet för organisationen, vilket kan synliggöras genom användning av personalekonomiska kalkyler. Utifrån en kalkylmodell går det att antyda att UGL-utbildningen kan ha påverkat enhetens intäkter. Nyckelord: Personalekonomi, kalkylering, ledarskap, utbildning, effekter, personal, investering, humankapital och kompetens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)