Barns exponering i betalda samarbeten på Instagram : En kvalitativ studie om hur influencers exponerar sina barn i betalda samarbeten och hur instagramanvändare upplever dessa bilder

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Influencers är en stor del av sociala medievärlden, vilket har gett upphov till influencer marketing där influencers marknadsför produkter genom betalda samarbeten med företag. I dessa betalda samarbeten förekommer även barn, då flera svenska influencers inkluderar sina barn i det innehåll som publiceras på sociala medier. Syftet med studien är att utifrån en visuell synvinkel undersöka hur svenska influencers framställer sina barn i betalda samarbeten och hur kvinnliga instagramanvändare i åldersgruppen 18-30 år upplever bilder där barn medverkar.Med en kvalitativ ansats har studien genomförts med hjälp av sex semistrukturerade intervjuer och en bildanalys som tar stöd i teorier. En inledande studie i form av en enkätundersökning har verkat som grund för studiens avgränsningar och rekrytering av respondenter, samt som stöd för underlag till intervjuerna. Resultatet av analysen visar att barn framställs sittandes tillsammans med sin förälder, där barnet interagerar med produkten som marknadsförs. Barnens ansiktsuttryck varierar från glatt till förvirrad samt att ethos och pathos är genomgående retoriska verktyg som används vid framställning av barn i betalda samarbeten. Kvinnliga instagramanvändare mellan 18-30 år har en blandad upplevelse av bilder där barn exponeras i betalda samarbeten. Upplevelsen påverkas främst av hur barnen framställs i bilden, men upplevelsen kan även variera beroende på bildens upplägg.Viktiga komponenter för hur målgruppen upplever dessa typer av bilder är; miljön som barnet visas i, barnets ansiktsuttryck och karaktär, om det sker en aktivitet i bilden, vem influencern är och vilken produkt som marknadsförs, samt etiska aspekter. Bilder med mer naturliga inslag i form av miljö, karaktär, och positiva känslor genom ansiktsuttryck upplevs som mer genuina, naturliga och härliga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)