Sökning: "observationer barn som leker på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden observationer barn som leker på förskolan.

  1. 1. Vi kan leka den leken utomhus : En studie om hur barnen skapar kulturer och platser inomhus jämfört utomhus på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :sandra jambrisak; [2023]
    Nyckelord :barns platser; förskola; kamratkultur; platser för barn; tolkande reproduktion;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har syftet varit att få en förståelse hur barnens kamratkulturer är i deras fria lek inomhus kontra utomhus. Syftet med studien var att få en förståelse för hur barnen skapar platser och kulturer i sin fria lek inomhus samt utomhus på förskolan. LÄS MER

  2. 2. Utevistelse på förskolan : hur barns utevistelse påverkas av platsens förutsättningar och andra faktorer

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Jenny Lind; [2021]
    Nyckelord :friyta; förskola; förskolegård; barn; utevistelse; lek; utflykt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka faktorer som påverkar förskoleverksamhetens utevistelse och barnens lek. Tidigare studier inom området har visat att utevistelsen är viktig för barns hälsa och välmående. Dessa undersökningar har också visat att stora kuperade gårdar med naturlig växtlighet ger mer aktiva barn. LÄS MER

  3. 3. "Jag tycker om att snurra ute...Det känns skönt i mitt hjärta" : En kvalitativ studie om barns perspektiv och barnperspektiv på utomhusvistelsen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Micaela Näslund; Karin Wallström; [2021]
    Nyckelord :Childrens perspective; childperspective; preschool; naturepreschool; outdoor; conversations with children.; Barns perspektiv; barnperspektiv; förskola; naturförskola; utomhusvistelse; samtal med barn.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få kunskap om hur barn upplever och förhåller sig till utomhusvistelse i en naturförskola respektive förskola utan specifik inriktning. Detta har utformats med stöd av följande frågeställningar: Hur upplever barnen i respektive förskola utomhusvistelsen? Hur leker barnen i respektive förskola i samband med deras utomhusvistelse? Studien har tagit sin utgångspunkt ur två kvalitativa metoder, nämligen fokusgruppintervjuer och strukturerade observationer med stöd av observationsscheman. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskolans närmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennie Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :matematik; närmiljö; matematiska aktiviteter; matematisera;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en djupare inblick i hur närmiljön bidrar till förskolebarns matematikskapande. Detta avses att göras genom två frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Där stenar blir rymdskepp : En studie om barns lek på den mobila förskolan i relation till de platser som besöks

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Clara Grönlund; [2019]
    Nyckelord :Mobil förskola; lek; fysisk miljö; platser; barn;

    Sammanfattning : Då barn leker utvecklas deras motoriska, fysiska och sociala färdigheter. Att barn har möjlighet och tillräcklig plats att leka är därför viktigt för deras utveckling. LÄS MER