Kunskap om sår och sårvård bland sjuksköterskestudenter vid ett universitet i Mellansverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund Tidigare forskning har visat att det finns en osäkerhet bland sjuksköterskestudenter samt utbildade sjuksköterskor gällande sår och sårvård. Sår skapar ett lidande för den som är drabbad och är resurskrävande ur ett samhällsperspektiv. Syfte Att undersöka kunskap om sår och sårvård hos sjuksköterskestudenter i termin sex vid ett universitet i Mellansverige. Ett delsyfte med studien var att undersöka om förväntningarna på sjuksköterskeutbildningen gällande sår och sårvård stämmer överens med den undervisning studenterna fått ta del av i slutet av sin utbildning. Metod En enkätstudie innefattande 73 studenter. Resultat Av studenterna upplevde 90 % att de fått för lite undervisning i sårvård. Drygt 81 % uppgav att de inte kände sig ha tillräcklig med kunskap inom sårvård inför sitt kommande yrke. Detta resultat skiljde sig inte åt för studenter med tidigare vårderfarenhet jämfört med studenter som inte hade tidigare vårderfarenhet. Studenterna hade även högre förväntningar på mängden sårundervisning än vad de upplevt att de fått ta del av. Slutsats Studiens resultat visar att sjuksköterskestudenterna upplever ett behov av få mer undervisning i sårvård under sin utbildningstid. Majoriteten anser att de inte har tillräcklig kunskap inom sår och sårvård för sitt kommande yrke oavsett tidigare vårderfarenhet eller ej.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)