Utmaningar inom restaurangbranschen. En kvalitativ studie om motivation inom restaurangbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Restaurangbranschen har en stor betydelse för samhället i Sverige, men lider samtidigt av problem gällande personalbrist och hög personalomsättning. Hög personalomsättning och branschens attraktivitet är något som kan kopplas till motivation. En hög motivation är något som skapar en arbetsplats där personalen trivs, personalomsättningen är låg och attraktiviteten för arbetsplatsen blir även hög i och med att personalen som arbetar är tillfredsställda. Syftet med arbetet är att tillföra kunskap och insikter till den redan existerande litteraturen kring anställdas motivation inom restaurangbranschen. Mer specifikt undersöker studien vad som ligger till grund för de anställdas motivation och vilka utmaningar den svenska restaurangbranschen står inför utifrån ett motivationsperspektiv. Frågeställningar: ● Vad motiverar de anställda inom restaurangbranschen idag? ● Vilka utmaningar finns det i restaurangbranschen utifrån ett motivationsperspektiv? Studien har genomförts genom en kvalitativ fallstudie som haft en deduktiv ansats, där restaurangbranschen, specifikt lunch-och kvällsrestauranger samt nöjesrestauranger varit fallet som undersökts. Tio respondenter från olika restauranger i Sverige deltog i studien där sju semistrukturerade intervjuer och tre skriftliga intervjuer utfördes. Slutsatsen är att personalen i restaurangbranschen primärt drivs av inre motivation i form av god prestation, personligt ansvar, utmaningar samt kollegor men att det finns även finns förbättringspotential kring motivation som bör arbetas mer med. De utmaningar som finns inom branschen och som behöver arbetas med i större utsträckning är arbetsförhållanden, återkoppling, utvecklingsmöjligheter, att förmedla personalens betydelse på arbetsplatsen samt att se över lönerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)