En förskoleklass praktiserar matematik med hjälp av utomhuspedagogik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Lena Dinesen; Cornelia Paz; [2012]

Nyckelord: utomhuspedagogik; matematik; förskoleklass;

Sammanfattning: Syftet med vårt utvecklingsarbete var att undersöka om utomhuspedagogik kunde vara ett komplement till traditionell klassrumsundervisning. Vi planerade tio matematikaktiviteter och använde oss av detektivuppdrag som tema. Aktiviteterna genomfördes utomhus i en skogsmiljö med tretton barn i en förskoleklass. Resultatet visade att uterummet var en stimulerande miljö där barnen fick möjligheter att använda sin kropp och sina sinnen. Barnen visade engagemang och tyckte att detektivuppdraget var lustfyllt och spännande. Slutsatsen blev att utomhuspedagogik och dess didaktik är ett stimulerande och inspirerande förhållningssätt till lärande. Vi har insett att det kan vara en process för pedagoger att lära sig att använda uterummet som lärmiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)