Validering av en föräldraskattningsenkät som screeninginstrument för läs- och skrivförmåga i årskurs 3

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Validerade instrument som är tids- och kostnadseffektiva för screening av läs- och skrivsvårigheter efterfrågas. Föreliggande studies syfte var att undersöka relationen mellan en föräldraskattningsenkät som undersöker barns läs- och skrivförmåga i årskurs 3 och elevernas resultat på tre etablerade läs- och skrivdelprov ur Diagnostiska Läs- och Skrivprov och Lilla DUVAN. Enkäten som använts i studien är en kombination av frågor från befintliga enkäter, Fem Till Femton och Colorado Learning Difficulties Questionnaire, som används kliniskt och forskningsmässigt för utvärdering av bland annat läs- och skrivförmåga hos barn. Enkäten besvarades av föräldrar och relaterades till 137 elevers testresultat. Chronbach’s Alphaanalysen visade att föräldraskattningsenkätens reliabilitet var god. Pearson’s korrelationskoefficient visade samstämmighet mellan föräldrarnas skattning och elevernas testresultat. Area under the curve visade att föräldraskattningsenkätens sensitivitet och specificitet identifierade elever med nedsatt läs- och skrivförmåga. Resultaten i den här studien visar att föräldraenkäten kan användas i t.ex. epidemiologiska forskningssammanhang eller som screeninginstrument.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)