Att lämna bort den viktigaste man har : En kvantitativ studie om vårdnadshavares förtroende vid inskolning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna kvantitativa enkätstudie är att undersöka vilka grupper vårdnadshavare som har högst och lägst förtroende för förskolan under inskolning. Grupperna har kategoriserats utifrån kön, ålder, utbildningsnivå och primärt språkbruk. Utöver de undersökta grupperna har även en jämförelse mellan traditionell och föräldraaktiv inskolning gjorts i relation till vårdnadshavares förtroende. Enkäten besvarades av 373 vårdnadshavare och resultatet visade att vårdnadshavare som var män, äldre än 33 år och saknade högskoleutbildning hade ett högre förtroende procentuellt jämfört medvårdnadshavare som var kvinnor, 33 år eller yngre och högskoleutbildade. Gällande primärt språkbruk fann vi inga resultat vi bedömde som tillförlitliga. Resultatet visade också att vårdnadshavare som skolat in via traditionell inskolningsmetod har högre förtroende än vårdnadshavare som skolat in via föräldraaktiv inskolningsmetod. En slutsats som dras är att ärlig kommunikation kan saknas, trots att det är av vikt för vårdnadshavares förtroende för förskolan under inskolning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)