Varumärkesbyggande inom professionell fotboll: Sociala mediers påverkan : En kvalitativ studie på fyra allsvenska fotbollsklubbar

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att bidra till forskningen kring hur SMMS kan gynna professionella fotbollsklubbar i deras varumärkesarbete. Studien ämnar specifikt att fylla luckan i forskningen kring de senaste trenderna på sociala medier.   Teori: Studien bygger på tidigare forskning om sociala mediers användning inom professionell fotboll, SMMS inom idrottsklubbar, relationsmarknadsföring (Rm), varumärkesidentitet och varumärkeslojalitet  Metod: Studien har genomförts utifrån en kvalitativ metod. Fyra semistrukturerade intervjuer har genomförts med fyra marknadschefer i klubbarna Hammarby FF, IFK Göteborg, IFK Värnamo och Brommapojkarna (BP)  Empiri och Analys: Empirin består av fyra semistrukturerade intervjuer och har analyserats utifrån studiens teorier.  Slutsatser: (1.) SMMS ger klubbarna enkla och effektiva sätt att kommunicera med sina intressenter. Detta hjälper klubbarna att sprida information samt utveckla och underhålla goda relationer med sina supportrar. (2.) SMMS hjälper klubbarna att synas och skapa samt bibehålla engagemang kring klubben. (3.) SMMS ger klubbarna en viss kontroll över det som syns och framställs, då de själva kan skapa en stor del av innehållet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)