Sökning: "genus man"

Visar resultat 1 - 5 av 1396 uppsatser innehållade orden genus man.

  1. 1. "Oj, vad roligt med en tjej som spelar trummor!" : Fyra trummisars upplevelser och tankar analyserade ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jonathan Fjällström; [2024]
    Nyckelord :musik; trummor; genus; könsnormer; könskodade instrument;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ur ett genusperspektiv synliggöra fyra trummisars uttryckta upplevelser och tankar av att vara trummis. Två kvinnliga och två manliga trummisar har intervjuats och därefter har deras upplevelser och tankar analyserats utifrån ett genusperspektiv för att hitta likheter och skillnader i hur det är att vara trummis som man respektive kvinna. LÄS MER

  2. 2. "Föds man i det eller? Vad?" : En diskursanalytisk studie av förskollärares utsagor gällande genus, jämställdhet och normer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellen Pehrsson; Malin Hedlund Bergqvist; [2024]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; normer; normkritik; förskola; förskollärares perspektiv ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa diskurser om genus och jämställdhet som framträder i förskollärares utsagor om deras arbete i förskolan. Frågorna som besvaras av studien är “Hur talar förskollärare om könsstereotypa val och fria val i förskolan utifrån ett förutbestämt fall?” och “Framkommer det könsstereotypa normer i förskollärarnas utsagor? I så fall, vilka?”. LÄS MER

  3. 3. ATT SJUNGA : En kvalitativ studie av högstadieelevers upplevelse av sång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Maja Öberg; [2024]
    Nyckelord :Sång; musik; motivation; musikdidaktik; upplevelse; genus; identitet.;

    Sammanfattning : Att sjunga anser många elever vara något roligt man gör på fritiden, men när det kommer till att sjunga i klassrummet så upplever många elever en stor prestationsångest vilket leder till att många elever inte sjunger på musiklektionerna eller åtminstone inte på ett seriöst sätt. Det finns flera orsaker som har lett till att eleverna upplever dessa känslor i sångsammanhang. LÄS MER

  4. 4. “Vi ska ju på något sätt representera samhället och samhället är inte bara kvinnor” : En kvalitativ intervjustudie om manliga förskollärares uppfattningar av att vara man i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Lampe; Linnéa Engelholm; [2024]
    Nyckelord :Män i förskolan; manliga förskollärare; män i kvinnodominerat yrke; uppfattningar; genus.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. "Symbiosis" : En granskning av könsnormer i romancegenren i Power Plays & Straight A’s

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Filippa Hanna; [2024]
    Nyckelord :Eden Finley; Saxon James; gender; gender norms; romance; romance genre; queer; queer romance; masculinity; jock culture; homophobia; Eden Finley; Saxon James; genus; kön; könsnormer; romance; romance genre; queer; queer romance; maskulinitet; sportkultur; homofobi;

    Sammanfattning : This study aims to explore gender norms within the romance genre when they are no longer applied on a romantic relationship between a man and a woman. Through a close reading of the novel Power Plays & Straight A’s by Eden Finley and Saxon James, the study examines the main characters, Foster Grant and Zach Sawyer, to observe how they fit into the roles of a traditional romance hero and heroine. LÄS MER