Sökning: "manliga förskollärare"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden manliga förskollärare.

  1. 1. "Föds man i det eller? Vad?" : En diskursanalytisk studie av förskollärares utsagor gällande genus, jämställdhet och normer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellen Pehrsson; Malin Hedlund Bergqvist; [2024]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; normer; normkritik; förskola; förskollärares perspektiv ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa diskurser om genus och jämställdhet som framträder i förskollärares utsagor om deras arbete i förskolan. Frågorna som besvaras av studien är “Hur talar förskollärare om könsstereotypa val och fria val i förskolan utifrån ett förutbestämt fall?” och “Framkommer det könsstereotypa normer i förskollärarnas utsagor? I så fall, vilka?”. LÄS MER

  2. 2. “Vi ska ju på något sätt representera samhället och samhället är inte bara kvinnor” : En kvalitativ intervjustudie om manliga förskollärares uppfattningar av att vara man i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Lampe; Linnéa Engelholm; [2024]
    Nyckelord :Män i förskolan; manliga förskollärare; män i kvinnodominerat yrke; uppfattningar; genus.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Att konstruera genus i förskolan : Förskollärarens föreställningar om genus och dess konsekvenser för barns genuskonstruktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Michaela Yrjas Oberlies; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Genuskonstruktion; Genuspedagogik; Positionering; Samhällsstrukturer; Socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sin egen och samhällets uppfattning av och förväntningar på det manliga och kvinnliga samt hur dessa uppfattningar och förväntningar påverkar barns genuskonstruktion. De teorier som varit fokuserade under studien är socialkonstruktionismen och Judith Butlers performativitetsteori. LÄS MER

  4. 4. “Ska man jobba som man inom förskolan så är det bara att lära sig att hantera det” : En kvalitativ intervjustudie om manliga pedagogersupplevelser av sin roll samt position i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Hedlund; Elin Viklund; [2022]
    Nyckelord :manliga pedagoger; roll; position; förväntningar; hegemonisk maskulinitet; underordnade män; hierarkiska strukturer; normer;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt manliga pedagogers roll och position i förskolans verksamhet. Vi har utifrån männens perspektiv undersökt vad männen förväntas bidra med i arbetslaget och i barngruppen. Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi intervjuat sju manliga förskollärare som arbetar i tre olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  5. 5. “Vad kul att du är man!” : En analys av maskulinitet och stereotyper av manliga förskollärare i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Olov Engström; Gabriel Eriksson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER