Framtidshopp : En studie av hbtqi-arbete i gymnasiebibliotek

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen var att undersöka hbtqi-arbete på gymnasiebibliotek, och hur faktorer som normer, fysisk yta och samarbeten med skolverksamheten kan påverkadetta arbete. För att uppnå vårt syfte har vi genomfört intervjuer av bibliotekspersonal, medfokus på bibliotekspersonalens egna upplevelser av och reflektioner över sitt arbete medhbtqi. Vi ställer frågorna hur bibliotekspersonalen arbetar normbrytande vidgymnasiebiblioteken, hur de arbetar med synliggörandet av hbtqi-medier, och hur deupplever samverkansarbetet med skolornas lärare gällande hbtqi. Resultaten visar att rådandenormer skiljer sig åt mellan olika skolor, vilket påverkar hbtqi-arbete i gymnasiebiblioteken. Dessa normer, samt fysisk yta, påverkar synliggörandet av hbtqi-medier och leder i sin tur tillatt även synliggörandet ser olika ut mellan de undersökta gymnasiebiblioteken. Presentationen av hbtqi-medier diskuteras utifrån begreppen inkludering och exkludering. Studien belyser även utmaningar med samverkansarbetet mellan yrkesgruppernabibliotekspersonal och lärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)