Logotyper - Från budskap till tolkning

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Vi vill öka kunskapsmassan kring huruvida konsumenters tolkningar av logotyper ligger i linje med kreatörers tankar. Metod: Induktiv ansats, kvalitativ metod i form av 16 konsumentintervjuer och 3 expertintervjuer. Den information vi har erhållt har legat till grund för våra senare delar. Teoretiska perspektiv: Corporate identity och visuell identitet, vidare har områden som färg, teckensnitt och symboler studerats. En empirisk studie om logotyper har också legat till grund i vårt teoriavsnitt. Empirisk analys: Analys med valda teorier samt diskussion om totalt 9 logotyper: Sony Ericsson, Nike, IBM, Ferrari, Adoptionscentrum i Skåne, Adapto, Mensa, Feministiskt initiativ samt Studentprästerna i Skåne och Blekinge. Slutsatser: Kön, ålder och intressen är faktorer som är avgörande för hur väl överensstämmelsen blir mellan budskap och tolkning. Även det sammanhang i vilket logotypen presenteras påverkar hur logotypen tolkas. De logotyper som inkluderar någon form av symbol har en högre grad av överensstämmelse mellan budskap och tolkning. Logotyper laddas med värde och byggs upp i takt med att företaget utvecklas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)