Tidlös berättartradition och digital teknik i NO : en studie av berättande i digitala läromedel och den praktiska verksamhetens undervisning för åk F-3

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Berättande har i årtusenden varit en oerhört viktig faktor för mänsklighetens kunskapsutveckling. Tidigare forskning visar också att användandet av berättande - dvs. med traditionell berättelsestruktur förmedlad via tal, skrift eller video - i NO-undervisningen har gynnsamma effekter på skolelevers kunskapsutveckling. Idag har vi dessutom möjlighet att förstärka berättandet med hjälp av teknik. Det saknas dock insikt i omfattningen av berättande i digitala läromedel i NO samt i den praktiska verksamheten. Dessutom fattas det kunskap om anknytningen mellan digitala läromedel och kursplanen i NO (Lgr11 2019) vad gäller berättande. Syftet med den här studien är att vidga kunskapsfältet beträffande form och omfattning av berättande i den naturvetenskapliga undervisningen i årskurs F-3 i Sverige. Fokus är berättande i digitala läromedel och kursplanen i NO, samt lärares användning av muntligt berättande i NO-undervisningen.  Studien genomförs via en innehållsanalys av fem digitala läromedel i NO för årskurs F-3 och tillhörande lärarhandledningar. Som ett komplement till läromedelsanalysen genomförs också en enkätundersökning bland yrkesverksamma lärare i årskurs F-3. Den övergripande teoretiska utgångspunkt som studien har är den sociokulturella teorin med fokus på språkets, samspelets och artefakternas roll i lärandet. I analysen används hermeneutiken som ansats. Studien utgår från följande frågeställningar: - I vilken form och omfattning förekommer berättande i de naturorienterande ämnena i digitala läromedel? - Hur väl anknyter de digitala läromedlens lärarhandledningar till berättande och kursplanen för NO i Lgr11? - Hur omfattande är användningen av digitala läromedel i NO och muntligt berättande i den naturvetenskapliga undervisningen i årskurs F-3?  Trots de övervägande positiva effekterna som framkommer i tidigare forskning, visar resultatet av den här studiens läromedelsanalys en avsaknad av berättande. Största andelen av innehållet består av faktafilmer och faktatexter. Enligt enkätundersökningen, som besvarades av 66 yrkesverksamma lärare, är det 24,2% av respondenterna som använder muntligt berättande i sin NO-undervisning varje vecka medan 34,9% använder metoden någon gång per termin, per år eller aldrig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)