Author's Version : En studie om författarversioner och författarens betydelse

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur fenomenet ”director’s cut” kan komma till uttryck inom litteratur. Detta har undersökts genom en fallstudie med utgångspunkt i följande titlar: A Clockwork Orange, The Stand Complete and Uncut Edition och Life and Death: Twilight Reimagined. Utifrån dessa avsåg uppsatsen att undersöka vad de bakomliggande syftena till utgivningen var, samt hur receptionen är i de valda fallen. Särskilt fokus har legat på författarens betydelse i relation till verken och litterär värdering. Resultatet har sedan analyserats utifrån Bourdieus teori om fält och kapital, olika litterära värden som definieras i Höstens böcker och Joe Morans studie om litterära celebriteter. Resultatet av undersökningen visar tre skilda scenarion för hur ”director’s cut” kan komma till uttryck inom litteratur i form av författarversioner. Avsikten bakom dessa utgivningar skiljer sig åt, men grundas i författaren som en pådrivande kraft. Gemensamt för alla fallen är författarens framträdande roll och rätt förutsättningar för att en författarversion ska kunna publiceras. Mottagandet är också olika för varje enskilt fall. Det som framgår av resultatet är framförallt författarens betydelse för läsaren i relation till verket, samt att diverse litterära värden framhålls i samband med alla valda titlar. Utöver detta visar undersökningen på flera likheter mellan ”director’s cut” inom film och litteratur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)