Socialt kapital – En studie av effekterna av relationer i företag och rekrytering

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att åskådliggöra och diskutera det sociala kapitalet i två olika företag i distinkt olika branscher. Vid sidan om diskussionen kring socialt kapital kommer vi att diskutera sambandet mellan rekryteringen och socialt kapital. Vi har använt en kvalitativ jämförande metod där vi jämfört två olika företag. En pilotstudie har inledningsvis utförts med respondenter i ledande positioner hos de båda företagen. Ytterligare fem intervjuer på respektive företag utfördes med respondenter som befann sig nära den operativa verksamheten. Vi har funnit att fallföretaget som verkar i en stabil omgivning gynnas av ett starkt socialt kapital både i relationsdimensionen och i strukturdimensionen. Detta på grund av att sådana företag sällan hamnar i turbulenta situationer. Det andra fallföretaget som verkar inom IT-branschen klarar sig med en lösare strukturdimension och ett svagare socialt kapital med relativt svagare relationer. Där fokus istället ligger på kunskap och intellektuella nätverk. Vi menar att dessa val har skett delvis medvetet vilket kan förklaras med begreppet appropriable organization. Där företagen har organiserat sig efter de förhållande som kan skapa mest värde i respektive bransch. Företagen följer även samma mönster när det gäller rekryteringen. Socialt kapital bör således behandlas som en resurs som kan vara värdefull. En strategi för socialt kapital kan hjälpa till att balansera resursen till att bli värdefull och organiserat. Lyckas denna strategi har det skapats en konkurrensfördel som är både unik och svårimiterbar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)