Att annonsera döden : En kvantitativ undersökning om symbolspråk och språkbruk i Jönköpings-postens dödsannonser åren 1910–2010.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: I föreliggande uppsats kommer läsaren att möta en undersökning som belyser en eventuell sekulariseringsprocess i Jönköping under åren 1910–2010. Genom att undersöka religiositet som kommer till uttryck i Jönköpings-postens dödsannonser och ställa detta mot den tidigare forskningen som gjorts av Curt Dahlgren, som undersökt samma sak i svenska tidningar på nationell nivå, bör det framgå likheter och skillnader angående en eventuell sekulariseringsprocess i Jönköping och i Sverige. Det handlar om att undersöka i vilken utsträckning religiositet flyttar från den offentliga sfären till den privata. Genom att kvantitativt kategorisera Jönköpings-postens dödsannonsers symboler, kungörelser och minnesverser bör det framgå hur användandet av olika kategorier ser ut över tid. Kategorierna följer i stor sett samma principer som är (1) ytterligare information saknas, (2) kristen koppling, (3) profan koppling som innebär att det saknas religiös koppling, (4) allmän-religiös koppling. Beträffande undersökningen av symbolerna går metoden ut på förutom de tre första principerna också från (5) individuell koppling. I dödsannonserna framgår det att användandet av kors har gått från att vara sällsynta till att bli mer eller mindre obligatoriska till att återigen utgöra en minoritet av symboler i dödsannonserna. Däremot finns det indikationer på att korset som symbol i dödsannonserna blir vanligare från år 2000 till år 2010. Andelen kristna kungörelser minskade från 81,7% år 1910 till 4,1 % 2010. Den kategori som blev vanligare under tiden var profana kungörelser som år 1910 utgjorde 18,3 % av dödsannonserna men som år 2010 utgjorde 89,9 % av dödsannonserna. Andelen kristna minnesverser genomgick en liknande utveckling då 83,3 % av dödsannonsernas minnesverser var kristna år 1910 och 10,2% var det år 2010. En slutsats som gick att dra är att i Jönköpings-posten tenderar dödsannonserna att vara tydligare kopplade till kristendomen än i resten av Sverige. När det handlar om profana kungörelser låg det svenska genomsnittet år 1976 och framåt runt 90 %. I Jönköpings-postens dödsannonser är 89,9 % av dödsannonsernas kungörelser profana först år 2010, det vill säga trettiofyra år efter resten av Sverige.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)