Unga tjejers framtidssyn : En studie på yrkes- respektive studieförberedande gymnasieprogram, i Stockholm respektive Avesta, och deras skilda sätt att se på sin framtid.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Vi har i denna studie undersökt hur tjejer på yrkes- respektive studieförberedande program på två olika orter ser på sin framtid. Våra forskningsfrågor löd: Vilken syn på framtiden har gymnasietjejer på studieförberedande respektive yrkesförberedande program i Stockholms innerstad och Avesta? Vilka skillnader går att skönja i den syn på framtiden som tjejer på studie- respektive yrkesförberedande gymnasieprogram har, i Stockholms innerstad respektive Avesta? Samt hur kan man förstå dessa eventuella skillnader? Svaret på forskningsfrågorna sökte vi genom att knyta an de svar ett antal intervjuade tjejer gav, till tidigare forskning och teoretiska perspektiv med relevans för ämnet. Här har främst Pierre Bourdieus studier om det kulturella kapitalet samt Donald Broadys och Ida Lidegrans studier om utbildningskapital utgjort det material vi tagit avstamp i för analysen. Vi kom fram till att  det främst finns skillnader mellan programmen och att det går att förstå de här tjejernas olika syn på framtiden genom att titta på deras bakgrund. Den avslöjar varför vissa val görs och varför de resonerar som de gör. Det handlar om att de ärver och förvaltar det kulturella kapital deras föregångare förvärvat. Vi fann bland annat att tjejer som går omvårdnadsprogrammet, oavsett om man bor i staden eller på landet, värdesätter att snabbt komma ut i yrkeslivet och att där göra nytta. Tjejer som går studieförberedande program har en annan syn på framtiden. De vill studera vidare efter studenten och upplever sig ha friheten att utbilda sig för själva bildningens skull. Nyckelbegrepp: Framtidssyn, studie- respektive yrkesförberedande program, unga tjejer, bruksort, Stockholms innerstad, kulturellt kapital, utbildningskapital

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)