Ledaregenskaper sökes! : - en kartläggning av eftersökta ledaregenskaper utifrån platsannonser

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med detta examensarbete är att kartlägga de egenskaper som efterfrågas av produktionschefer inom tillverkning respektive chefer inom socialt och kurativt arbete utifrån platsannonser riktade mot dessa yrkeskategorier i Sverige. Genom att kartlägga egenskaper undersöks vidare om det går att se mönster, likheter eller olikheter beträffande efterfrågade ledaregenskaper på såväl aggregerad som på detaljnivå, vilka egenskaper som framstår vara de bästa prediktorerna för anställning eller avancemang samt ifall man eventuellt kan nå en bättre förståelse av framtidens ledare genom att kartlägga mönster av efterfrågade ledaregenskaper via femfaktormodellen.  Metod: Kartläggningen av egenskapsord och -uttryck i detta examensarbete bygger på innehållsanalys av 150 stycken platsannonser inom två olika kategorier av chefer. Det empiriska materialet kategoriseras utifrån femfaktormodellen samt Lewis Goldbergs (1990) vidareutveckling av modellen i form av 100 underliggande egenskapskluster.  Resultat och slutsats: Resultaten av kartläggningen visar att personliga egenskaper efterfrågas i väldigt hög utsträckning samt att energinivå, samarbetsvillighet och organisation är de vanligast efterfrågade egenskapsklustren i de båda kategorierna på en aggregerad nivå. Kartläggningen visar även att annonser riktade mot produktionschefer inom tillverkning i högre utsträckning efterfrågar egenskaper såsom energinivå och beslutsamhet, medan annonser riktade mot chefer inom socialt och kurativt arbete i högre grad efterfrågar egenskaper som självkänsla, empati och insikt.  Examensarbetets bidrag: Detta examensarbetes vetenskapliga bidrag ligger i dess försök att utnyttja en mer detaljerad personlighetstaxonomi i kartläggningen av ledares egenskaper. Arbetet utnyttjar även ett material, platsannonser, vilket är förhållandevis sparsamt utnyttjat material när det gäller forskning kring ledare och ledaregenskaper.  Förslag till vidare forskning: Metoden som används i detta examensarbete kan testas och vidare utforskas utifrån andra branscher, tidsrum och kulturella/geografiska ramar. Kartläggningen kan även kompletteras genom kvalitativa infallsvinklar för att pröva korrelation mellan efterfrågan i annonser och faktiskt utfall gällande ledaregenskaper. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)