Förekomsten av konglomerat i nyindustrialiserade länder i Asien : illustrerat med indiska Tata Group och sydkoreanska Samsung Group

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomi

Författare: Christoffer Haeger; Louise Edström; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Konglomerat är starkt diversifierade storföretag som är verksamma inom många olika affärsområden samtidigt. Vad som kännetecknar ett konglomerat är dess orelaterade diversifiering, ett företag kan till exempel tillverka både ketchup och bilar. Denna strategiform var vanlig i västvärlden kring andra världskriget och fick sitt uppsving under 1970-talet för att sedan alltmer försvinna på grund av undermåliga finansiella resultat. Strategiformen är däremot fortfarande vanligt förekommande i nyindustrialiserade länder och i synnerhet i Asien. Denna studie belyser konglomeratet som fenomen och söker generera en möjlig förklaring till varför denna företagsform alltjämt är vanligt förekommande i Asien och varför den är framgångsrik där. Studien har en teoretisk utgångspunkt och de teoretiska rönen illustreras sedan med hjälp av två fallföretag, indiska Tata Group och sydkoreanska Samsung Group, båda de största konglomeraten i sitt slag på respektive marknad. Studien finner att konglomerat i nyindustrialiserade länder i Asien fyller institutionella tomrum i form av att de fungerar som substitut, då de nationella institutionerna kommer till korta vad gäller upprätthållandet av en effektiv kapitalmarknad, arbetsmarknad och regleringar. Vidare pekar vår studie på att skälet till dess framgångar också kan förklaras genom underliggande variabler som påverkar hur väl konglomeratet kan uppfylla funktionen som substituerande institut. Dessa variabler är konglomeratens starka varumärken som sitter djupt rotade i hemmamarknadens medvetande. Vidare har konglomeraten även en historia av internationalisering vilket lett till att de fått tillgång till utländskt kapital och teknologisk kompetens som andra konkurrenter på hemmamarknaden inte har tillgång till. Vi har även studerat konglomeratens familjeägande styrning men vår studie kan inte dra några generella slutsatser om huruvida detta är en genererande faktor för framgång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)