Löftet om en folkomröstning : En studie om medial policypåverkan i Storbritannien

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Författare: Emelie Karlsson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Storbritannien har alltid haft en ambivalent hållning till EU och det europeiska integrationsprojektet. I maj 2010 tillträder den konservative David Cameron som premiärminister tillsammans med den liberaldemokratiske Nick Clegg. De båda utarbetar ett gemensamt ramverk för hur de skall förhålla sig till EU och inga direkta planer på någon folkomröstning existerar. Halvvägs genom mandatperioden går Cameron ut och lovar att hålla en folkomröstning om landets EU medlemskap om han blir omvald 2015. Denna studie undersöker medias roll i Camerons beslut att utlova folkomröstningen. Studien använder sig av Robinsons policy media interaction model för att fastställa hur och när media kan påverka politiska processer och beslut. Efter en kartläggning över hur regeringens policylinje förändras i relation till medial aktivitet finns det empiriska resultat som visar att media haft en påverkan på premiärministerns beslut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)