“Det var ganska svårt först, men andra gången var det enkelt” Aktionsforskning för arbete med elevers talängslan.

Detta är en M1-uppsats från Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

Sammanfattning: Den här studien ämnar att konstruera, testa och utvärdera ett lektionsmoment med fokus på talängslan. Momentet ska först och främst vara tidseffektivt och inte ta för mycket tid från övrig kursplanering. Det ska således gå att använda till exempel i slutet av en lektion utan att övrig undervisning blir lidande. Momentet ska även kunna byggas ut vid behov. För att utforma momentet intervjuade jag två lärare, varav den ena läraren sedan höll i lektionerna där momentet testades. Momentet grundar sig i ett psykologiskt perspektiv i form av KBT. Tillsammans kom jag och lärarna fram till att momentet ska se ut på följande vis: alla elever får gå upp en och en, och säga en exempelmening. Eleverna får två meningar att välja mellan, “jag hatar skolan” och “jag älskar skolan”. De kommer också bli uppmanade att säga detta med en överdriven känsla. Efter att alla elever framfört varsin gång ska de framföra ytterligare en gång, men den andra gången blir lite svårare. Under det andra framförandet ska eleverna inleda med samma mening som första gången, men motivera den med ett “eftersom”. När momentet används på riktigt är tanken att de enbart ska framföra en gång, men för att kunna mäta elevernas progression kommer de den här gången gå upp två gånger. Momentet testades på fyra klasser i årskurs 9 som alla har samma lärare. Jag var med under lektionerna som observatör. När alla elever har framfört vars två gånger, svarar de på en enkät om vad de tyckte om momentet. Enkäten kunde dock inte testas innan momentet genomfördes, vilket resulterade i en, i vissa avseenden, en bristfällig enkät som inte fullt ut möjliggjorde djuplodande svar. Resultatet från enkäterna och observationsanteckningarna visade att eleverna dels utvecklades, men även att de uppskattar och tror på momentet. Genom att träna och lära sig att det inte är någon fara kan eleverna utvecklas och överkomma sina talängslor. På den punkten får man se momentet som lyckat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)