Sökning: "samarbete turism"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden samarbete turism.

  1. 1. Hållbar turismutveckling i Haparanda : En kvalitativ studie av nationell policy, kommunala strategier och lokal praktik

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Alexander Janols; [2024]
    Nyckelord :Hållbar turism; hållbar utveckling; platsutveckling; samarbete; gränsstad;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hållbar turism utifrån tre olika perspektiv: nationellt policy-perspektiv, kommunala strategier och företagsperspektiv. Syftet med undersökningen är att se vad hållbar turism innebär utifrån dessa nivåer, och vad för likheter och skillnader det finns mellan perspektiven. LÄS MER

  2. 2. Organisatoriskt lärande inom kommunala turism- och besöksnäringsförvaltningar : en kvalitativ undersökning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Hampus Stedt; [2023]
    Nyckelord :Project management; Organisational learning; Tourism; Learning from projects.; Projektledning; Organisatoriskt lärande; Turism; Lärande av projekt;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka organisatoriskt lärande i samband med turismutvecklingsprojekt. För att besvara syftet har en frågeställning upprättats med frågorna 1. Hur definierar projektledare inom kommunala turism- och besöksnäringsförvaltningar organisatoriskt lärande? Och 2. LÄS MER

  3. 3. Tillitsgrundande mekanismers betydelse för inträde i ett tätt coopetition-nätverk : En kvalitativ fallstudie på en mindre turistdestination

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Emet; Vera Drape; [2023]
    Nyckelord :coopetition; nätverk; tillit; täthet; turism;

    Sammanfattning : Tidigare studier om samarbete mellan konkurrenter, så kallad coopetition, har konstaterat att tillit är en viktig förutsättning för en framgångsrik coopetition-relation. Emellertid har lite uppmärksamhet tillägnats vilka mekanismer som ligger till grund för tillit i coopetition-relationer – särskilt gällande nätverk. LÄS MER

  4. 4. Tourism coopetition i svenska Lappland : samarbete och konkurrens inom turismmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jesper Edlund Frii; Henrik Irebjörk; [2022]
    Nyckelord :tourism coopetition; marketing; place marketing; cooperation; competition; value proposition; tourist product; tourism; tourism coopetition; marknadsföring; platsmarknadsföring; samverkan; konkurrens; värdeerbjudande; turistprodukt; turism;

    Sammanfattning : I denna uppsats har vi studerat hur kommuner i svenska Lappland arbetar med marknadsföring och värdeerbjudanden kopplat till turism. Vi har intervjuat en representant vardera från nio av kommunerna. Samtliga respondenter har ett bärande ansvar över marknadsföring av kommunens turismutbud. LÄS MER

  5. 5. Turism : incitament för samhällsutveckling & ett potentiellt problem

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Elin Rangford; [2022]
    Nyckelord :turism; överturism; planering; landskapsplanering; fritidshusområden; naturturism; Gotland; Åre;

    Sammanfattning : Med dagens snabbt ökande intresse för resande och utforskande av nya platser är turism ett högaktuellt ämne för planerare. Turism leder ofta till fysisk utveckling av landskapet, samtidigt som det även riskerar att leda till problem i landskapet om inte aktiv förvaltning genomförs. LÄS MER