Muslimska ungdomars upplevelser av den svenska skolan och dess religionsundervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för humaniora och genusvetenskap

Författare: Kristian Persson; [2012]

Nyckelord: Islam; religion; skola; muslimer; islamofobi;

Sammanfattning: I dagens sekulariserade Sverige är det tvärvetenskapliga förhållningssättet till religionskunskapen inget som väcker anstöt. Att lära sig av andra religioner är en självklar och fullt accepterad infallsvinkel i undervisningen. Att religionsvetenskapen i skolan är tvärvetenskaplig är dock ett förhållningsätt som inte stämmer överens med hur religionsundervisningen ser ut i resten av världen. Hur anpassar sig de elever som kommer från länder där en konfessionell undervisning råder till den tvärvetenskapliga religionsundervisningen i Sverige? Syftet med denna uppsats är att lyfta fram och belysa dagens muslimska ungdomars upplevelser från den svenska skolan och dess religionsundervisning. Debatten kring religiöst betingade fenomen som bärandet av slöjor i skolan och hur vidare det skall få finnas religiösa friskolor eller inte, har tagit sig in i religionsdebatten. Allt sedan invandringen från muslimska länder har ökat, har även landets nationalistiska åsikter växt sig starka. Hur är det att leva som muslimsk ungdom i dagens mångkulturella Sverige, att inte enbart ta del av de ovanstående debatterna, utan även att vara en del av den minoritet som debatterna berör? Denna uppsats baseras på individuella intervjuer, vars syfte är att belysa kunskapen om muslimska ungdomars uppfattningar av den svenska skolan och religionsundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)