Reproducering av västerländska normer i en Västafrikansk kontext En intersektionell analys av två internationella förskolor i Togo

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Föreliggande uppsats ämnar undersöka hur två internationella förskolor i Togo producerar kön och ålder som skillnadskategorier, samt hur normer kring dessa skillnadskategorier möjligtvis samverkar och villkorar barnens möjligheter till lärande. Empirin till uppsatsen samlades in genom deltagande observationer samt fältanteckningar. Empirin analyserades med diskursteori som ramverk för maktanalysen samt postkoloniala perspektiv som försätter kolonialismen i nutid, med en intersektionell förståelse av subjekt där ålder, kön och ras utgör de intersektioner som fokuseras. Analysen visar att förskolorna styrs av den binära könsnormen vid utformning av såväl kunskap barnens ska läras som framtida arbetsmöjligheter. Vidare visar analysen att ålder konceptualiseras som skillnadskategorier där äldre barn förväntas ta mer ansvar och vara lugn och tålmodiga, till skillnad från de yngre barn som förväntas ha sämre möjligheter till att arbeta fokuserat över längre tid samt riskerar att utgöra ett störmoment vid undervisningstillfällen. Analysen visade även att det fanns en dissociation mellan förskolornas lokala familjekonstellationer och deras framställning av möjliga familjekonstellationer att anta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)