Banner som annonsform : en studie kring placering, utformning och attityder

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: I relation till andra former är banner en av de mest uppskattade annonsformerna. Dock har det utvecklats fenomen så som banner blindness och annonsblockering vilket förhindrar att betraktare tar till sig reklamen och agerar. Syftet med denna studie har varit att undersöka om generation Y registrerar banners på Internet samt hur deras attityder är gentemot banners som annonsform. Detta undersöktes via ett eye-tracker experiment med kompletterande enkät där urvalet var 30 kvinnor och 30 män som studerade i Borås, Sverige. Resultatet blev att kvinnor och män i generation Y registrerar banners, tittar liknande på dem och generellt är attityden mindre positiv mot banners. Undersökningen fann även att innehållet i form av text, placerad till höger samt under huvudinnehållet på en webbsida uppmärksammades av flest. Detta indikerar att utformning av innehåll och placering är av betydelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)