Arbetsterapeutiska interventioner för barn med psykisk ohälsa : Litteraturöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att sammanställa och belysa arbetsterapeutiska interventioner för barn med psykisk ohälsa samt resultatet av interventionerna. Författarna valde att göra en litteraturöversikt över kvantitativa studier. Totalt granskades 11 studier som hämtades från datasökningsbaserna PubMed, PsychInfo och Taylor & Francis. Data analyserades och sammanställdes utifrån Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM). De flesta studier berörde barn med ADHD, tätt följt av autism. Enbart tre studier berörde övrig psykisk ohälsa. Alla studier utom en visade på signifikanta förbättringar inom något område. Dock var fem studier av låg kvalitet, tre var av hög och övriga medel. Studierna kategoriserades in i interventionsmodellerna Modell för utbildning och undervisning, Återställsmodell för förbättring av kroppsfunktioner och andra klientkomponenter, Modell för att förvärva färdigheter i aktivitet samt Modell för kompensation. Tio av elva studier visade på signifikanta förbättringar hos klienterna, vilket är ett lovande resultat. Slutsatsen är att arbetsterapeutiska interventioner verkar ha god effekt för barn med psykisk ohälsa, men resultatet blir osäkert då många av studierna har låg kvalitet. De vanligast förekommande interventionsmodellerna var Återställsmodell för förbättring av kroppsfunktioner och andra klientkomponenter samt Modell för att förvärva färdigheter i aktivitet. För att möta den stora gruppen barn med psykisk ohälsa behövs mer högkvalitativ arbetsterapeutisk forskning inom området, framförallt inom depression och ångest.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)