Existerar välfungerande arbetsgrupper i äldreomsorgen? : Fokusgruppstudie av medarbetares upplevelse i arbetsgrupper inom särskilt boende

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka arbetsgrupper inom äldreomsorgen och därmed söka kunskapi eventuella faktorer som kan eller inte kan utgöra välfungerande arbetsgrupper. Kan samma gruppinneha fler faktorer? Den tidigare forskningen visar på hälsans aspekter för den välmåendemedarbetaren samt vad som kan skapa hållbar arbetsmiljö. Den lyfter även ledarskapets effekter för enarbetsgrupp samt kopplingar till maktstruktur och hur det ses vara mer lärande i anknytning till ettintersektionellt perspektiv. Tidigare forskning belyser likaså riktiga team och vad pseudo teamkarakteriseras genom olika faktorer inom grupper. Data som analyserats har tagits fram genom trefokusgruppssamtal med tre deltagare inom varje fokusgrupp där alla nio deltagare arbetade inomäldreomsorgen. Fokusgruppsträffarna hade som utgångspunkt deras arbetsvardag för att övergå tillgemensam diskussion gällande upplevelsen av faktorer att utgöra välfungerande arbetsgrupp. Därtilldiskuterades även upplevelsen av faktorer som kan inverka negativt på välfungerande arbetsgrupper.Materialet har analyserats i en tematisk analys samt inom teori i anslutning till teamperspektiv och fyragruppdefinitioner inom team samt med stöd av fyra dimensioner där team ställs emot pseudoteamperspektivet. Resultatet från studien indikerar på faktorer där gemensamma mål, tid för dialog ochkommunikation inom arbetsgrupper kan ses vara relevanta för en välfungerande arbetsgrupp, olikaledarskapsfaktorer ses också ha sin påverkan för en grupp. Studien pekar även på de faktorer som kananses vara avgörande kriterier kopplat till negativ inverkan för den välfungerande arbetsgruppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)