Ledarens värderingar som CSR strategi : Hur fortlever värderingarna utan ledaren?

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Robar Berri; Faduma Aden; [2011]

Nyckelord: CSR; strategi; etik; ledarskap; konkurrens; mode;

Sammanfattning: CSR har växt fram i samband med att ansvarslöst företagande uppmärksammat och allmänhetens medvetenhet kring sociala frågor ökat. En del småföretag i textilindustrin har positionerat sig som etiska och miljövänliga. Ledarna i dessa småföretag har styrt företagen utifrån värderingar som är kopplade till deras personliga värderingar. Syftet med studien är att belysa hur små modeföretag som implementerat CSR i konkurrensstrategin hanterar problemen som uppstår vid ledarens avgång. För studien har en kvalitativ undersökning valts. I studien intervjuas grundarna för tre modeföretag; Dem Collective, Righteous Fashion samt Bergman Sweden AB.  Slutsatsen är att småföretagen har en företagsfilosofi som grundar sig på mänskliga rättigheter och miljöetik. Företagsledarna för respektive företag är intresserade av att värderingarna ska fortleva i företaget. Företagen ställer krav på att den efterträdande ledaren engagerar sig i etiska frågor och arbeta proaktivt med CSR strategier, en ledarstil som matchar den transformativa ledaren. De anställda engageras, utbildas och delar företagets värderingar . Det är genom att engagera de anställda i företagets vision och värderingar som de kan sträva efter att upprätthålla företaget värderingar även i när ledaren inte är i kvar i företaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)