“Jag kan nästan inte låta bli att tycka att det är ett fult ord.” : En kvalitativ studie om fritidslärarnas uppfattningar kring inkludering av elever med ADHD

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Begreppet inkludering har utgjort ett centralt innehåll under vår utbildning på grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem. Trots detta centrala område har vi kommit till kännedom att det inte finns någon specifik forskning som behandlar begrepp som inkludering och ADHD utifrån fritidslärares perspektiv. Syftet med denna studie har varit att undersöka fritidslärares uppfattningar i förhållande till inkludering. Men dessutom deras uppfattningar kring yrkeskompetens, strategier, möjligheter och utmaningar anknytning till att arbeta med inkludering. Vi har utfört en kvalitativ studie och samlat in data genom att ha använt oss av sju skriftliga intervjuer samt en intervju via telefon som vi har analyserat utifrån en fenomenografisk ansats. De teoretiska utgångspunkter vi utgått ifrån i vår studie är specialpedagogiska perspektiv. Resultatet redogör att fritidslärarna uppfattar yrkeskompetens och inkludering olika samt att det krävs olika kompetenser för att arbeta med inkludering för elever med ADHD. Vidare presenterar resultatet att de flesta av fritidslärarna arbetar utifrån ett kritiskt perspektiv i förhållande till ett inkluderande arbetssätt. Studien visade även att genom ett inkluderade arbetssätt kan elever få möjlighet till en större förståelse och respekt för att människor är olika. De största utmaningarna med inkludering var stora elevgrupper, klassrumsmiljön och resurser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)