Att rekrytera en mångfald : En kvalitativ studie om en organisations mångfaldsarbete kopplat till rekrytering

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik (PED)

Sammanfattning: Syftet med studien är att förstå hur den utvalda organisationen arbetar mångfaldsfrämjande vid rekrytering och tar tillvara på de egenskaper mångfalden bidrar till. Studien baseras på en empirisk undersökning där en kvalitativ metod i form av informantintervjuer i kombination med en dokumentstudie ligger till grund. De teoretiska utgångspunkterna för studien baseras kring två stora huvudområden för studien: rekrytering och mångfald. Där författarna Lindelöw (2008) och Fägerlinds (2012) tankar och teorier till största del har använts i bakgrunden och resonemangen. Studien visar att organisationen har verktyg och metoder för att främja mångfald i organisationen vid rekrytering, men att cheferna har kommit olika långt i sina verksamheter med mångfalden. Detta kan bero på personliga faktorer hos cheferna, storleken på organisationen men även avsaknad av resurser såsom tid, tydliga mål, direktiv och budget för mångfaldsarbetet. Sammanlagt kan alltså dessa faktorer ha påverkat resultatet av mångfalden i organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)