Ligabyten för svenska ishockeyklubbar : Hinder och möjligheter ur ett marknadsperspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Akademin för utbildning och ekonomi

Sammanfattning: ABSTRACT   Titel: Ligabyten för svenska ishockeylag – Hinder och möjligheter ur ett marknadsperspektiv.   Nivå: D-uppsats i ämnet företagsekonomi, 15 hp.   Författare: Johan Delleskog och Kristoffer Birkkjaer Andersson.   Handledare: Stig Sörling.   Datum: 2010 – juni.   Syfte: Bakgrunden till denna uppsats är att vi vill undersöka hinder och möjligheter för svenska ishockeylag som vill byta liga till en utländsk. Idag drivs elitishockeylag som vinstdrivande företag. Vi vill undersöka om teorier för företag inom marknadsföringsområdet kan överföras på idrottsföretag. Syftet är att se hinder och möjligheter, ur ett marknadsperspektiv, för svenska ishockeylag att byta liga till en internationell liga.   Metod: Vår metod består av att på ett kvalitativt sätt analysera vår teori och empiri. Vi har använt oss utav det hermeneutiska synsättet och aktörsynsättet. När vi sammanställt resultaten har vi använt oss av en induktiv forskningsansats där vi tolkat empirisk data och jämfört det med teorin. Vi har samlat in data till empirin genom intervjuer, vi har samtidigt studerat litteratur, uppsatser och vetenskapliga artiklar för att få data till den teoretiska delen.   Resultat & slutsats: Resultatet av uppsatsen är att det mesta av teorin stämmer överens på situationen med ishockeylag. Vi kommer fram till att det inte är något som hindrar svenska ishockeylag, rent teoretiskt, att byta liga. Men vi visar även olika teorier som är viktiga för ishockeylagen att ta hänsyn till för att internationaliseringen ska bli lyckad.   Förslag till fortsattforskning: Vi har i vår uppsats endast tagit hänsyn till marknadsföringsteorier och bortsett helt från frågor rörande finansierings- och redovisningsteorier, det vore därför intressant att se frågeställningen ur dessa vinklar.   Uppsatsens bidrag: Vår uppsats bidrar med ny kunskap om hur idrottsföretag kan tänka när de vill internationalisera sig. Vi bidrar också med att marknadsföringsteorier och teorier om internationalisering kan överföras på idrottsklubbar som drivs som vinstdrivande företag.   Nyckelord: Marknadsföring, positionering, marknader, internationalisering, ishockey och ligabyten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)