Vad är grejen med Generation Z? - En kvalitativ studie om att förstå förhållandet mellan Generation Z och arbetsgivare.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att skapa en förståelse för Generation Z's inträde på arbetsmarknaden genom att undersöka förhållandet mellan Generation Z och arbetsgivare eftersom det finns ett kunskapsgap om hur detta ter sig i verkligheten. Detta görs till följd av analysering av deras förväntningar på varandra och genom att beakta generationstillhörighet. Studien utgår efter en kvalitativ metod där det empiriska materialet är insamlat genom semistrukturerade intervjuer. Respondenterna består av sex anställda från Generation Z samt sex chefer. Empirin analyseras utifrån följande teorier: Employer Branding, Self Determination Theory, Psychological Contract, Intersektionalitet. Studien har visat att förhållandet mellan Generation Z och arbetsgivare är komplext. Tidigare forskning kring Generation Z's förväntningar stämmer inte alltid överens med verkligheten och bör därför inte generaliseras. Även om det finns vissa likheter och gemensamma drag inom generationen är individuella egenskaper och preferenser avgörande. Andra kontextuella faktorer bör också beaktas för en heltäckande analys, vilket arbetsgivare bör tänka på för att vara attraktiv arbetsplats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)