Livet under ytan - En kvalitativ studie om skolkuratorers uppfattning av pojkars och unga mäns roll i hederskontexten och stödinsatser inom skolsfären

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Hedersrelaterat våld och förtryck är ett stort samhällsproblem som drabbar många människor världen över. I mitt tidigare uppsatsarbete i sociologi på B-nivån om arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck bland pojkar och unga män framkom att deras position i hederskontexten ofta hamnade i skymundan. Syftet med denna kvalitativa studie är därför att undersöka pojkars och unga mäns dolda dubbelroll som ”brottsoffer” och ”förövare” mer djupgående samt om det finns stödinsatser i skolan att erbjuda specifikt denna målgrupp utifrån skolkuratorers perspektiv. Materialinsamlingen har skett genom fyra semistrukturerade och fokuserade intervjuer med yrkesverksamma skolkuratorer i Norrköping. Intervjuerna bearbetades med tematisk analys och Nils Christies teori om det ideala offret samt Raewyn Connells teori om maskuliniteter. Resultatet visar att pojkars och unga mäns dubbelroll som ”brottsoffer" och ”förövare” beskrivs separat och varierar utifrån ålder. Offerrollen karakteriseras av en multiutsättning där barn och ungdomar av manligt kön utsätts för flera saker och av flera individer samtidigt – från olika håll. Utsattheten pågår under en längre tid och särskilt sårbara är offer på grund av sin ålder, oförmåga att hantera det de blir utsatta för samt beroendeställning till förövarna. Förövarrollen utvecklas och professionaliseras med tiden, varför fler och grövre våldsformer förekommer hos unga män jämfört med pojkar. I nuläget finns inga stödinsatser inom skolsfären för pojkar och unga män i en hederskontext men slutsatsen visar att det krävs ökad kompetens och fortsatt engagemang hos yrkesverksam skolpersonal för barn och ungdomars bättre framtid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)