Integritet och samtycke iStopp! Min kropp! : – Kvalitativ textanalys av boken Stopp! Min kropp!: En kul och viktig bok om kroppen,känslor och hemligheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Moa Carlestål Bjärnebro & Felicia Milstam Storm: ”Integritet och samtycke i Stopp! Min kropp: Kvalitativ textanalys av boken Stopp! Min kropp!: En kul och viktig bok om kroppen, känslor och hemligheter”, för värdegrundsarbete med fokus på integritet och samtycke. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, Svenska språket, Svenska, Självständigt arbete inriktning f-3, Grundnivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. Den här uppsatsen är en kvalitativ textanalys av boken Stopp! Min kropp!: En kul och viktig bok om kroppen, känslor och hemligheter som riktar sig till barn i lågstadiet. Syftet med analysen är att undersöka hur karaktärerna i boken gestaltas samt hur integritet och samtycke kommer till uttryck i bokens samtliga berättelser. Vi diskuterar också om och i så fall hur boken går att använda i värdegrundsarbetet i skolan för att lära barn och unga om integritet och samtycke. Vi använder oss av begrepp från Maria Nikolajevas bok Barnbokens byggklossar (2017) då vi analyserar boken. Resultatet av analysen visar att karaktärerna vi analyserar till största del gestaltas som föränderliga och med flera egenskaper. Händelserna i boken gör att integritet och samtycke kommer till uttryck på flera olika sätt. Vi resonerar och kommer fram till att boken kan användas i värdegrundsarbetet kring integritet och samtycke i skolan. Vi ger förslag på hur boken kan användas och de metoder vi presenterar är högläsning följt av boksamtal och eget arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)