Hur bemöts barn och vilken respons ger pedagoger barn i förskolan? : Pedagogers bemötande utifrån aspekterna makt, genus och normer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Författare: Elisabeth Nässén; [2018]

Nyckelord: pedagoger; förskola; bemötande; respons; kön; genus; normer; makt.;

Sammanfattning: Studiens övergripande syfte är att belysa hur pedagoger bemöter och ger barnen respons i olika vardagssituationer i förskolan och om barnets kön har betydelse för hur pedagoger begränsar handlingsutrymme eller signalerar handlingsutrymme. Data har hämtats genom deltagande observationer vid några förskolor där fältanteckningar fördes. Som teoretisk utgångspunkt har Nicolas Rose (1999) teori om makt och frihet använts för att se att pedagogers bemötande innehåller både begränsningar och uppmuntrande av handlingsutrymme. Roses begrepp styrningsmekanismer har använts för att belysa de små detaljerna i pedagogers bemötande och Hirdmans genusteori har används för att tolka de eventuella skillnader som kan upptäckas i mönster och strukturer i pedagogers bemötande av flickor och pojkar. I resultatet upptäcktes att samma styrningsmekanismer användes för att både ge barnen handlingsutrymme och handlingsbegränsningar och mönstret visar att pedagoger ibland använder olika strykningsmekanismer mot flickor och pojkar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)