Delaktighet i matematikundervisningen : En kvalitativ studie genomförd i årskurs 3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

Sammanfattning: Bakgrund: Enligt Skolinspektionens rapport (2018, s.4) är delaktighet en central del för elevers lärande och utveckling. Genom studien ville vi utveckla förståelsen för vilka komponenter och faktorer som främjar delaktighet i matematikundervisningen. Genom att undersöka både lärares undervisning och läromedlet var vår förhoppning att urskilja om läromedlet enskilt kunde bidra till delaktighet eller om lärarens förhållningssätt var en förutsättning för delaktighet. Syfte: Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka två lärares syn på delaktighet och hur de utifrån sina två skilda läromedel arbetar för att främja delaktighet i matematikundervisningen i årskurs 3. Syftet är även att undersöka vilka förutsättningar till delaktighet lärarna ges genom sina läromedel. Metod: Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsansats. För insamling av empiri har systematiska observationer, semi-strukturerade intervjuer och textanalys av lärarhandledningar genomförts. Flera metoder valdes ut för att stärka studiens validitet och reliabilitet. Grundskollärare valdes ut genom ett subjektivt urval. Bearbetning och analys av empiri har utgått ifrån delaktighetsmodellen. Resultat: I studiens resultat framkommer att lärarna har liknande uppfattning av vad delaktighet innebär och att det framförallt innebär att göra undervisningen tillgänglig. Lärarnas metoder för att skapa delaktighet i undervisningen skiljer sig åt och får därmed olika effekter. Det visar sig även att lärarna inte besitter kännedom och kunskap kring alla aspekter i modellen. Däremot leder de anpassningar som görs i undervisningen utifrån elevers behov till att övriga aspekter ändå går att identifiera om än i olika utsträckning. Vår slutsats är att de inte enbart med hjälp av läromedlet går att skapa en delaktig matematikundervisning utan lärarens förhållningssätt och kunskap kring delaktighet är avgörande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)