Bildning som livslångt lärande – vad elever erfar att de lär av teater och gestaltningsarbete

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Magdalena Eshaya; [2012]

Nyckelord: bildning livslångt lärande; teater; gestaltning; k;

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka vad gymnasieelever erfar att de lär av teater och gestaltningsarbetet ur ettbildningsperspektiv och hur det kan ses som ett livslångt lärande. De två undersökningsfrågorna löd:Vad erfar elever att teater och gestaltningsarbete lär dem? Hur påverkas de av detta? För att ta reda på ovanstående har en kvalitativ metod använts i form av ett fokusgruppssamtal. Materialet harsedan transkriberats och genom meningskategorisering och meningstolkning utmynnat i fyra kategorier. Dessakategorier har sedan analyserats i ljuset av studiens teoretiska anknytning. Det huvudsakliga resultatet visar att eleverna utveclar självkännedom och självkänsla samt tolerans ochsolidaritet i gruppen. Den kommunikativa och sociala kompetensen utvecklas jämte empati och inlevelse. Vidarevisar resultatet att det lärande som sker är något som utgår från eleverna själva, i teaterarbetet utgör de självaalltid en pol- något bekant- som ställs mot en motpol -något främmande. Resultatet visar även att detta lärande ärnågot som påverkar dem i mötet med en omvärld. Ser man till betydelsen för läraryrket så visar resultatet att ett lärande som utgår från elevernas livsvärld och sombefinner sig i elevernas livsrum, är ett lärande som får betydelse genom livet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)