Är detaljhandlarna fast i det förflutna? : En fallstudie av IKEAs köksavdelning

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Konsumenters beteende har förändrats och i dag söker kunder inte efter produktrelaterad information enbart i den fysiska butiken inför att de ska genomföra ett komplext köp. Teknisk utveckling och butiker online har möjliggjort för konsumenten att söka information var och när de vill. Detta har lett till att konsumenter är mer informerade än någonsin. Denna förändring av konsumentbeteende är viktigt att studera eftersom företag måste förstå sina konsumenter för att skapa hållbara affärsmodeller och strategier. Därför syftar vår studie till att skapa en större förståelse för detta förändrade konsumentbeteende och hur det påverkar den fysiska butikens roll när konsumenten förbereder sig inför ett komplext köp. Studien är design är en fallstudie av IKEA:s köksavdelning. Vår intention var att förstå viktiga aspekter av konsumentens förberedelse, informationssökning och beteende inför ett komplext köp. För att få en större förståelse för om den fysiska butikens roll har förändrats användes en mixad metod. Detta studerades genom observationer, enkäter och intervjuer. Genom att använda eye-tracking utrustning under observationerna kunde vi studera respondenternas beteende mer djupgående än vad tidigare studier gjort. Vilket resulterade i att studiens slutsats är att den fysiska butiken fortfarande har en viktig roll när konsumenten förbereder sig inför ett komplext köp. Framförallt förser butiken konsumenter med möjligheten att känna på produkten, samt att ge dem ett helhetsintryck av vad de ska köpa. Vår huvudsakliga slutsats blev därför att den fysiska butikens roll inför ett komplext köp är att vara ett komplement till den information som finns tillgänglig online genom att möjliggöra för konsumenten att interagera med produkterna i en verklig butiksmiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)