Sökning: "trygga barngrupper"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden trygga barngrupper.

  1. 1. Fritidshemmets lokaler : lokalernas betydelse för lärande i fritidshemmet utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Veronika Ertas; Madeleine Palmqvist; [2023]
    Nyckelord :Lärande; lokaler; kommunikation; samverkan; sociala sammanhang; mediering; redskap; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Förutsättningar för att skapa lärande i fritidshemslokaler som delas med skolan är ett outforskat område, däremot finns en hel del artiklar och rapporter som belyser miljön och platsens betydelse på fritidshemmet. Fritidshemmet är en plats som ska rymma stora barngrupper i lokaler som många gånger inte lever upp till de rum och ytor fritidshemmet borde ha i relation till antalet barn. LÄS MER

  2. 2. ”Det handlar om att skapa trygghet till vårdnadshavarna och barnen” : Hur förskollärare arbetar med anknytning vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lovisa Bergström; Clara Magnusson Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; inskolning; vårdnadshavare; förskollärare; anknytningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med att skapa en trygg anknytning vid inskolningen. Att skapa trygga relationer med barnen under inskolningen är en mycket viktig process, för att barnen ska våga utforska och undersöka förskolans miljö. LÄS MER

  3. 3. "Social hälsa är inte ett begrepp jag använder, berätta mer?" : En studie om barns välmående och välbefinnande ur förskollärares berättelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Lord; Gamze Karatay; [2023]
    Nyckelord :Välbefinnande; välmående; social hälsa; trygga relationer.;

    Sammanfattning : Studien är till för verksamma förskollärare och ska med hjälp av förskollärares egna berättelser bidra till kunskap gällande barns sociala hälsa. Syftet med studien är att klargöra hur förskollärare uppfattar social hälsa och hur de arbetar med det i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Trygga barn kan gå hur långt som helst : Samverkan mellan hem och skola, rörande barn med NPS

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Stina Johnsson; [2021]
    Nyckelord :Relationsskapande; ärlighet; ansvar; särskilda utmaningar; neurpsykiatriska svårigheter;

    Sammanfattning : För att på bästa sätt stötta barn med NPS i skolan, behövs enligt många forskare god samverkan mellan hem och skola. Denna kvalitativa studie har syfte att bidra till ökad kunskap gällande samverkan mellan hem och grundskolans tidigare år och belyser pedagogers och mammors upplevelser, utmaningar och syn på utveckling av fenomenet. LÄS MER

  5. 5. "Har de inte trygghet på förskolan, så känns det inte som att vi kommer vidare" : Åtta förskollärares olika uppfattningar om att skapa trygg relationer med barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Grinde; Emelie Westman; [2021]
    Nyckelord :Attachment; preschool; preschool teacher; relationship building; safety; Anknytning; förskola; förskollärare; relationsskapande; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares olika uppfattningar om att skapa trygga relationer med barn i förskolan. Ett fungerande trygghetsarbete i förskolan kan bidra till att barnen utvecklas inom flera områden. LÄS MER