Konsten att skapa tillsammans : En undersökning om gemensamt bildskapande för elever med NPF-diagnos

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Sammanfattning: Hur kan vi främja interaktion, lustfyllt skapande, lek och kreativitet genom gemensamt bildskapande? Vilka metoder kan gynna personer som upplever det sociala samspelet som svårt? I min undersökning tittar jag på hur en grupp elever med NPF-diagnos kan utvecklas genom att arbeta tillsammans med bildskapande. Jag menar att någonting positivt händer i det kollektiva. Plötsligt ”äger” ingen verket och det lustfulla skapandet kan beredas plats. Ögon möts, fnitter uppstår och många vågar experimentera med teknik och material på ett annorlunda sätt. Det är något med interaktionen och kreativiteten som får sig en skjuts på vägen. Under våren 2019 håller jag i fyra stycken workshops på skolan där jag arbetar som bildlärare. Eleverna får själva välja att delta vid dessa tillfällen i gemensamt bildskapande. Metoder som har visat sig fruktbara är vikten av att aktivera kroppen, flera sinnen och att våga utmana undervisningsnormen för hur arbete i grupp ofta ser ut.Genom att laborera med den talade kommunikationen ges nya möjligheter för den sociala interaktionen. På Konstfacks vårutställning återskapades en variant av en utav workshoparna. Besökarna får ta del av ett interaktivt verk, där de erbjuds vara med och skapa ett collage på väggen som får växa fram under utställningens gång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)