Klassiskt i klass : En fenomenologisk intervjustudie om brasslärares syn på obligatorisk brassundervisning i klass

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

Sammanfattning: Detta arbete ämnar ge en bild av hur brasslärare i Sverige ser på de obligatoriska undervisningsformerna klassorkester och El Sistema. I inledningsdelen presenteras arbetets valda intresseområden, arbetets problemområde samt arbetets disposition. I bakgrundskapitlet presenteras undervisningsformerna klassorkester och El Sistema samt tidigare forskning kring dessa områden. I bakgrundskapitlet formuleras även arbetets frågeställningar: Vilken syn har brasslärare på obligatorisk klassrumsundervisning på brassinstrument? Vilka uppfattningar har brasslärare om skillnaderna mellan klassorkester och El Sistema? samt: På vilket sätt upplever lärare att obligatorisk klassundervisning påverkar och kan påverka kulturskolans verksamhet? I kapitlet teoretiska utgångspunkter presenteras konstruktionism, interpretativism, fenomenologi samt livsvärldsperspektivet som legat till grund för detta arbete. I metodkapitlet redogörs för de metodiska val som använts i föreliggande arbete. I resultatkapitlet presenteras resultaten från de intervjuer som gjort med fyra brasslärare där två av lärarna jobbar med klassorkester eller El Sistema, och två lärare som inte gör det. I diskussionskapitlet diskuteras lärarnas svar och upplevelser av fenomenen i förhållande till den tidigare forskning som tagits upp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)