Flexibilitetens Attraktion: En undersökning av hur unga vuxna upplever organisationsbeskrivningar i arbetsannonser

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Som en följd av Covid-19 har flexibilitet ökat på arbetsmarknaden samtidigt som unga vuxna inom kort utgör den huvudsakliga arbetskraften. Målsättningen var därför att förstå hur unga vuxna upplever flexibilitet inom organisationer. Den här studien hade som syfte att undersöka hur organisationsbeskrivningar i arbetsannonser upplevs och bedöms av unga vuxna, i åldern 20 till 30 år, med fokus på flexibilitet som värdering. Undersökningen utfördes som en enkätundersökning som besvarades av 75 deltagare som delades in i tre betingelsegrupper; högflex, kontroll och låg flex. Dessa grupper fick läsa varsin organisationsbeskrivning som innefattade olika syn på flexibilitet som värdering. Mätinstrumenten som användes var Organisational Appeal, Perceived Belonging, Person-organization value fit och Person-organization fit. Resultaten i denna studie visade på signifikanta positiva korrelationer mellan 3 av 4 variabler, beloning, appeal och PO-fit. ANOVA-analysen visade ingen skillnad i Beloning eller Value fit i de tre betingelse grupperna. ANOVA-analysen för Organizational Appeal och Person-organization fit visade på en signifikant skillnad mellan grupperna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)